[RO] De ce ar trebui companiile românești să investeacă în Employer Branding? Ce zic speakerii MK4IT
Cât de mult contează imaginea unei companii? Ce importanță are felul în care o firmă este percepută din exterior? O parte din speakerii celei de-a doua ediții a conferinței Marketing 4 IT vă împărtășesc de ce ar trebui companiile românești să investeacă în Employer Branding.
La invitația noastră, Sorina Bradea, Laura Chiculiță, Andreea Nicolescu, Antonia Onaca și Marius Pop ne-au împărtășit din experiența lor cu privire la importanța brand-ului de angajator. Vă invităm să aflați, în rândurile de mai jos, ce ne-au destăinuit:
Locul de muncă este produsul
Sorina Bradea, fondatoarea RoMarketing: “Este o perioadă în care există un deficit important în ceea ce privește forța de muncă, suntem pe locul al treilea în lume la deficitul de talente, conform unui studiu citit recent. Atunci când o firmă are un produs de vânzare îi construiește un brand, îl susține pentru a-l face cunoscut și pentru a face consumatorii să îl achiziționeze. Pentru firme, produsul este tocmai locul de muncă, postul. Ca să poată să își atragă “consumatorii” (candidații) sau să îi fidelizeze (angajații), ce au de făcut? Să construiască un brand atractiv. Dacă pentru cel pentru produs investesc și angajează agenții care se ocupă în mod profesionist de acest lucru, la fel ar trebui să procedeze și pentru brandul de angajator”.
Pentru a recruta, trebuie să vorbești pe limba generației din care fac parte candidații
Laura Chiculiță, Chief Marketing Officer eJobs: “Pe o piață a muncii atât de dinamică și competitivă cum este cea din România companiile au nevoie de strategii tot mai ample și complexe pentru a deveni atractive pentru candidați și a reuși, în final, să atragă oamenii specializați și talentați de care au nevoie. Aceste strategii trebuie să pornească din interior, mai exact de la inițiativele companiei, prin care să-și dezvolte imaginea de angajator în rândul angajaților actuali, de la flexibilitatea privind nevoile lor și beneficiile acordate până la experiența pe care o creează, în ansamblu, pentru oamenii din echipă atunci când sunt la birou.
Pasul următor este, însă, crearea unui brand de angajator, astfel încât atuurile companiei să devină vizibile și pentru potențialii angajați. Dacă vrei să creezi o imagine de tip «vreau să lucrez acolo» trebuie ca toată organizaţia să atragă, să genereze emoții pozitive și să vorbească pe limba generaţiei din care fac parte potenţialii candidaţi.
În acest fel, companiile capătă un avantaj competitiv pe piața muncii, devin mai atractive pentru cei care își caută un loc nou de muncă. Iar investițiile în campanii de Employer Branding se traduc ulterior în performanțele business-ului, prin atragerea și retenția oamenilor buni din piață, care pot crește productivitatea companiei și calitatea produselor și serviciilor oferite”.
Employer Branding-ul leagă valorile unei firme de identitatea sa
Andreea Nicolescu, Senior Communication Advisor Temenos: “Ne aflăm într-o piață globală ce devine din ce în ce mai competitivă – suntem cu toții expuși la oportunități globale, acum mai mult ca oricând. În acest context, devine din ce în ce mai important să atragem și să reținem cei mai valoroși oameni în organizația noastră. Astfel, se naște și nevoia unei strategii dedicate de Employer Branding.
Un brand de angajator solid este un instrument de business extrem de puternic, ce leagă valorile, strategia și politicile unei organizații de identitatea acesteia. Dacă în trecut Employer Branding-ul era înțeles drept un soi de advertising pentru recrutare, în prezent mai mult de 60% dintre angajatori îl consideră una dintre componentele cheie ale strategiei generale de HR. Cred că treptat brandurile, inclusiv cele românești, au înțeles că nu este suficient să îți creezi o imagine pozitivă ca angajator și să reușești să atragi candidații potriviți; provocarea adevarată este să îți păstrezi reputația în piață și, implicit, să reții angajații în companie”.
Este esențial pentru loializarea angajaților
Marius Pop, Product Manager, Talent, BestJobs: “Pentru o companie din domeniul IT consider că răspunsul este cât se poate de evident, având în vedere nivelul competiției pentru personal calificat. Dacă e să dau totuși un răspuns, Employer Branding-ul este pentru un angajator ceea ce este reputația produsului pentru un om de vânzări. Este esențial atât pentru randamentul și loializarea angajaților existenți, cât și pentru atragerea de noi angajați valoroși”.
Employer Branding-ul se folosește doar dacă e nevoie de el
Antonia Onaca, fondatoarea Engager: “Employer Branding-ul este o soluție pe care o folosim dacă situația o cere. Conținutul și magnitudinea unei intervenții de Employer Branding depinde de obiectivul existent. Este necesar un anumit tip de campanie dacă observ că imaginea potențialilor candidați nu este reprezentată în realitate versus dacă observ că foști angajați nemulțumiți îmi construiesc brandul.
Cred că e foarte important, înainte de orice, să îmi dau seama unde mă aflu și ce doresc să obțin. De foarte multe ori voi ajunge la concluzia că o campanie de Employer Branding este un moft și că am alte lucruri de rezolvat (de ex: erori în recrutare). Cel mai important este ca atunci când aleg să fac o campanie de Employer Branding să o fac pentru că aceasta este soluția bună și să o construiesc în așa fel încât să îmi îndeplinească nevoile. Orice altceva devine pierdere de resurse, dar mai ales de credibilitate.
Employer Branding e un aspect important atunci când sunt anumite situații prezente: compania crește și sunt multe poziții deschise, există fluctuație sănătoasă, la acele persoane care au stat suficient de mult în companie (raportat la durata de viață a rolului pe care îl ocupă, la durata medie a stabilității pe un post pe profesia respectivă în piață sau la perioada din viață în care se află persoana) și există fluctuație utilă, în cazul în care persoanele care părăsesc compania au performanțe scăzute.
Employer Branding-ul nu este un aspect relevant atunci când există “early attrition”, fenomen care indică probleme la validitatea criteriilor sau instrumentelor folosite în procesul de selecție, există fluctuație care indică părăsirea organizației datorită insatisfacției cu rolul, echipa, leaderul sau organizația, există un pipeline bun, însă candidații refuză oferte sau nu există resurse în general pe piață”.
Cei cinci speakeri au dezvoltat acest subiect în cadrul panelului despre Employer Branding din cadrul conferinței Marketing 4 IT.
Mulțumim tuturor participanților, speakerilor și partenerilor care ne-au fost alături!
Yours dedicated,
Loopaa